poniedziałek, 30 kwietnia 2012

Piirakka - namiastka kuchni fińskiej

Post o tym jak zrobiłam (wspólnymi siłami z Irene) fińską potrawę 'Piirakkę' - z dedykacją dla wszystkich niedowiarków!

Piirakka to bardzo znana fińska potrwa (podobno na całym świecie. Ja poznałam ją dopiero tutaj...). Można jeść to jako przekąska, drugie śniadanie... wszystko zależy od preferencji. Z tego co udało mi się dowiedzieć i wyczytać, danie pochodzi ze Wschodniej części Finlandii o rosyjskich wpływach kulturowych - Karelii (czyli z miejsca gdzie obecnie przebywam). 
Piirakkę można kupić w każdym sklepie w postaci mrożonej czy też schłodzonej. Moje ulubione są produkcji Fazera (tak, Fazer tutaj produkuje wszystko - począwszy od czekolad, cukierków przez zwykłe bułeczki, po wspomnianą już piirakkę). 
Załączam przepis wraz z fotorelacją :)

Poniżej: Piirakki w wersjach oficjalnych - produkcji Fazerowej. Zdjęcie pierwsze prezentuje piirakkę  prawdopodobnie z ziemniakami (jest to drugi rodzaj farszu, podobno istnieje jeszcze farsz marchewkowy, którego nie miała okazji spróbować ani zobaczyć). Fotografia na dole zaś prezentuję piirakkę z ryżem. [zdjęcia pochodzą z oficjalnej strony Fazera]






PS. Zdjęcie garnka z ryżem, które za chwilę zobaczycie wygląda wg mnie makabrycznie. Wszystko jednak jest z nim w porządku... Sygnalizuję jedynie, iż mam świadomość, że zdjęcie do najestetyczniejszych nie należy... :)





Ciasto:
1/2 szklanki wody
1 łyżeczka soli
1 szklanka mąki żytniej
1/4 szklanki mąki pszennej (albo mniej)

Farsz:

2 szklanki wody
1 szklanka ryżu
2 szklanki mleka

Zagnieść ciasto z  mąki i wody. Ryż zagotować najpierw na wodzie, po wygotowaniu dolać mleka (tak, żeby wszystko wyparowało) a następnie wystudzić .
Z ciasta wyciąć koła (dowolnej wielkości), nałożyć na ciasto farsz i formować w takie 'coś' jak widać na zdjęciach (nie wszystkie prezentują się fachowo, ale bardzo się starałyśmy).
Piec do momentu zarumienienia ciasta w temperaturze ok 250 stopni.


Pasta jajeczna:
(podaje się ją zwykle na przygotowane już "pierogi", można też posmarować je pastą przed pieczeniem)

1/2 szklanki masła
2 jajka na twardo
Przyprawy - sól/pieprz do smaku
***
Jajka drobno pokroić, zmieszać z masłem. Gotowe.













***

Na zakończenie miły, wiosenny akcent - kwiaty w Finlandii!!! Wiosna już przyszła!  Niebawem wrzucę więcej fotografii. Tymczasem wracam do nauki! Hauskaa viikonloppua!

2 komentarze:

  1. Wyglądasz po prostu świetnie nad tymi przekąskami ;-D taka żywa reklama ;-]

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki :) Mam nadzieję, że może nadarzy się okazja by reklamować nie tylko na obrazku, ale i osobiście :)

    OdpowiedzUsuń